Hvordan dyrke grønnsaker: Supermat hjemme!

Ønsker du å spise sunnere, men du er på et stramt budsjett? Kanskje visste du ikke det, men det finnes flere produkter som er rimelige og gode for kroppen din. Av den grunn er det perfekt å spise slike produkter for deg på et stramt budsjett. For å spare penger på sunnere mat, kan du dyrke grønnsaker selv, for eksempel poteter og tomater.

Hva bør du spise?

Sunn mat betyr: masse antioksidanter, vitaminer og mineraler som beskytter kroppen din mot frie radikaler. Frie radikaler kan skade cytomembrane og føre til raskere aldring. Frie radikaler er agressive, og startet f.eks. med stress. Produktene under er både ganske sunne og rimelige:

1

Mørk sjokolade (med minst 72% kakao) er en veldig sterk antioksidant. Den er i tillegg bra for hjertet, kolesterol og den virker antiinflammatorisk.

2

Oregano er også en kraftig antioksidant som virker antiinflammatorisk i tillegg.

3

Kanel er god for blodsukker og den er også antioksidant.

sjokolade
4

Frø som chia frø gir god ernæring. Og du kan i tillegg kjøpe «vanlig» frø til en god pris, og så dyrke grønnsaker hjemme.

5

Gulrøtter selges som regel til en ganske rimelig pris. De renser hele kroppen, og det er en type mat som forebygger kreft.

6

Sardiner er rimelig fisk med mye Omega 3 og kalsium.

7

Egg inneholder massevis av B-vitaminer, sink og kobber. Som regel kan du kjøpe egg til en lav pris.

8

Søtpoteter inneholder masse vitamin A, C og B6, samt minerler som kalsium, folsyre og kalium.

Hvordan dyrke søtpoteter:

Kjøp spirer. Spirer er dyrket fra eksisterende søtpotet planter. Du kan velge å bestille disse på nettet eller kjøpe fra lokalbutikk.

Velg hageflekk. Søtpoteter foretrekker et varmt miljø, så det er viktig å velge et godt drenert sted med mye sollys.

Dyrk jorden. Søtpoteter liker å vokse dypt i jorden.

Forbered jorden. Legg til et lag med god planting jord og fjerne eventuelle større steiner som kan være i veien.

Begynn med  dette i løpet av våren.

Velg mulch – noe som legges oppå til å hjelpe dine søtpoteter til å vokse ved å «felle» varme.

Grav hull Sørg for at det er nok plass: 30,5 til 61 cm.

Plant dine poteter.

Legg til mulch over jorda.

Vann plantene.

Vent på at knoller dukker opp.

I slutten av våren kan du plukke opp dine søtpoteter. Omtrent 120 dager etter planting.

Oppbevar søtpotetene dine på et tørt, kjølig og mørkt sted.

9

Hvalnøtter inneholder masse vitamin E og Omega 3.

10

Olivenolje virker betennelsesdempende og er bra for tarmer og mage i kontrast med solsikkeolje som er veldig dårlig for kroppen din.

11

Havregryn inneholder mye jern og sink som forbrukes langsomt. Perfekt for frokost.

12

Tomater inneholder massevis av vitamin C, kalsium, jern og antioksidanter.

13

Både ferske og bær fra fryseren inneholder masse antioksidanter og vitamin C.

14

Grønn te er en antioksidant og den virker kreftforebyggende.

15

Hvitløk virker betennelsesdempende, kreftforebyggende og den forbedrer blodbilde.

dagligvarer

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Share with your friends










Submit

Still et spørsmål

Spør oss om hva du vil

Flere artikler