"Vi viser deg, hvordan du kan spare penger!"

Hvordan trene til maraton

Av Torbjørn Torbjørn i Idrett og uteliv

Har du alltid ønsket å løpe maraton? Da har vi gode nyheter, alle kan klare det, alle kan løpe maraton! Imidlertid er den første alltid en stor utfordring. Derfor er det best å starte med halvmaraton. Halvmaraton krever også forbereding og god form. Det som er bra: du trenger ikke å bruke masse penger for å trene til maraton. Du trenger ikke å kjøpe dyrt tilbehør eller abonnementer. Et par gode sko og treningsklær er mer enn nok.

Si meg, er det ikke flott å kunne løpe maraton? Jeg tror nesten alle drømmer om det. Det er bare lengden, 42,195 kilometer, som kan skremme folk. Noen enkle tips kan likevel hjelpe deg å trene til maraton!

  • Det er først og fremst viktig å planlegge treningen. En god plan er å løpe ekstra 20 prosent hver uke. Til eksempel, hvis du løper 20 minutter i løpet av den første uken, bør du løpe 24 minutter neste uke og 28,8 minutter i løpet av uken etter denne. Husk likevel at kroppen din trenger hvil. Derfor er det lurt å redusere treningstiden med 20 prosent etter hver fjerde uke, slik at det er mindre press og stress for kroppen.
  • Prøv å fokusere på tiden istedenfor lengden når du løper. For å forberede deg, er det lurt å trene på et lavere tempo enn du ønsker å løpe under maraton. Da blir det nesten umulig å nå maratondistansen, men det er greit. Det hele handler om tid.
  • AHusk alltid, at det er avstanden som er vanskelig, ikke hastigheten. Det er viktig å unngå å løpe for fort for kort, ellers vil kroppen din ikke bli vant til fettforbrenning. Og det er noe du må stole på for å løpe maraton.
  • Prøv å planlegge en trening i uken som er reservert til å løpe raskere. Ikke gjør det til sprintløp, men prøv å løpe i samme tempo du ville løpe for å nå 19 kilometer på 20 minutter.
  • Bortsett fra dette, kan du også trene tredje og fjerde gang. Gjør dette slik at 80 minutter er maksimum, og husk at du kan bytte til maratontempo på 10 til 15 minutter, slik at du blir vant til det.
  • Dessverre vil du ikke klare å løpe maraton uten å trene, det skjer ikke av seg selv. Dette betyr at du bør trene til maraton flere ganger i uken. Forbered deg godt slik at du kan løpe komfortabelt, og det blir ingen kramper, blemmer og gnagsår…

Bare 14 kilometer

Visste du at 14 kilometer kan være nok til å trene til maraton? DEnne treningen er som følger: Du begynner å trene 100 dager før maraton, og løper 4 ganger per uke, aldri oftere og av og til mindre.

  • I løpet av den første uken, er den lengste avstanden 8 kilometer, og den korteste 4 kilometer. Du kan tilpasse avstandene selv.
  • I løpet av ukene etter det, bygger du opp avstanden etter hvert. Gradvis løp lenger og lenger, opp til 14 kilometer.
  • I løpet av den siste uken, er avstanden størst: 14 kilometer. Det er bare 14 kilometer du egentlig trenger til å løpe maraton i slutten.

Siden treningsøktene ikke er særlig lenge, vil kroppen din helbrede fortere og det blir letere å trene neste gang du løper. På denne måten, er hver trening av stadig bedre kvalitet. Likevel passer denne typen trening til løpere som kan nå 10 kilometer i en time, og som ikke er overvektige. Hvis du oppfyller disse kravene, kan du følge tipsene og trene til maraton lett og effektivt.

Nå vet du hvordan trene til maraton. Et annet tips til slutt, er å velge en spennende maraton. Dette kan virke motiverende. Tenk Oslo maraton, eller til og med New York maraton! Dette kan koste mer penger, men det er enestående opplevelse, og absolutt verdt det!

Share on Pinterest
Share with your friends










Submit